Näin sinustakin tulee voittaja!
Ruokalähettiyhtiöllä miljoonia takonut ja sen miljardeilla suuremmille korporaatioille myynyt Juhani kertoo voittajien lehdessä, että saadaksesi jalkaa voittajien puolelle on tyrkytettävä itseään kuin yleistä kauppatavaraa. Kun yritykset hakevat työntekijöitä tai harjoittelijoita, virallisella hakemuksella ei ole varsinaisesti arvoa: niiden lukeminen on yrityksissä ”ajan tuhlaamista”.
Virallinen hakemusmenettely on näin ollen valhepeli, kulissi. Voittajaksi voi päästä pelaamalla peliä, joka löytyy rivien välistä ja jota riittävän fiksut ja epätoivoiset ovat valmiina pelaamaan.
Juhani ei tässä kerro mitään uutta.
Mutta Juhania kannattaa kuunnella. Juhanilla on hienot verkkosivut, jossa on mustavalkoisia pärstäkuvia – joissa osassa pärstä on sopivasti hieman vinossa – toisista voittajista kertomassa, kuinka hyvä tyyppi Juhani on.
Juhani on hyvä tyyppi.
Hänen ilmiömäinen bisnesideansa oli se, että marginalisoitu, lakkoilun ja oikeuksiensa suhteen riittävän tietämätön väestönosa, joka on valmis tekemään mitä vain mihin hintaan vain, laitetaan kuljettamaan kalliita, hienoja, suolaisia ruoka-annoksia lakkoilusta ja oikeuksista tietävälle, masentuneelle väestönosalle suoraan kotiovelle.
Muotoillaanpa asia uudestaan.
Maahanmuuttajataustainen perheenisä kärrää talvipakkasella polkupyörällään työttömälle, työkyvyttömälle tai muuten vain kelvottomalle, suomalaisen koulutusjärjestelmän kasvattamalle, yksiössä asuvalle ihmisriekaleelle mäkkäriruoan kotisohvalle. Ruoan maksaa Kela.
Toinen maahanmuuttajataustainen ajaa Toyota Yariksella – joka ei voi olla mennyt katsastuksesta läpi mutta on silti – sushilounaan keskustassa sijaitsevan markkinointitoimiston ovelle. Kuski maksaa kuljetusmaksustaan auton huollot, bensat, parkkisakot. Toimistolta saavutaan villasukat jalassa ovelle hakemaan ruoat.
Tästä kaikesta Juhani nettosi ennätyksellisen kasan rahaa. Innovaatio, innovaatio! Ja nykyisin Juhani kirjoittaa voittajien lehdessä, kuinka tulla voittajaksi.